onsdag 19. juni 2013

Ung gutt, stor drøm

På websiden til Kunnskapsdepartementet kan man lese følgende:



"Finnmark har i mange år vært fylket med lavest gjennomføring og høyest frafall i videregående opplæring. 52 prosent av elevene gjennomfører i løpet av fem år mot 69 prosent i resten av landet.En konsekvens av spredt bosetting i et stort fylke er at mange ungdommer må flytte fra hjemplassen sin for å gå på videregående skole. I Finnmark gjelder dette hver tredje elev. De borteboende elevene har 50 prosent større risiko for å slutte enn elever som bor hjemme. Aller høyest er frafallet blant de yngste borteboende guttene, der en av fire på grunnkurs slutter i løpet av skoleåret. En mulig forklaring er at mange elever mangler et støtteapparat rundt seg og dermed får større problemer med å etablere/beholde gode hverdagsrutiner. Kombinasjonen av stor hjemlengsel og liten skolemotivasjon kan lett føre til at videregående utdanning velges bort." 

Jeg traff Even Fjelde. 18 år gammel vardøgutt som har flyttet til Honningsvåg for å gå skole. Han startet skolegangen sin her i Vardø på TIP der han hadde gode karakterer og minimalt med fravær. I løpet av skoletiden ble han utplassert på hurtigruten mellom Vardø og Kirkenes og fattet videre interesse for dette. Siden Vardø ikke har noe å tilby akkurat der så endte det med skole i Honningsvåg på motormannlinjen. Etter dette søkte han gjennom opplæringskontoret i Finnmark og Troms, men også videre sørover i landet. Noe som endte opp i sør-øst Norge, og 17 år gammel ble han kontaktet av Maritim kompetansesenter som tilbydde Even en jobb, dette takket han ja til, men visste ingenting om båten han skulle på. Etter å ha undersøkt litt fant han ut at båten han skulle på var 288 meter lang og 49 meter bred. Dette var noe Even kunne tenke seg å satse på, så det var bare å sette i gang og bli ferdig med lærlingtiden sin.
Båten er av type LNG tanker, en båt som frakter naturgass rundt i hele verden. 


Som motormannlærling går man  rundt og tørker olje, maler og bytter filter. Jobben fører naturligvis med seg en del reising, og Even måtte fly ned til Singapore for å mønstre på der. Deretter var det en uke ombord på båten før de kom frem til Sør-Korea og fikk lastet av båten, deretter bar turen til Spania, videre til Den Engelske kanalen og hjem til Honningsvåg. Livet ombord gir ikke mye fritid, her er det jobbing fra 08:00 til 18:00, så man må være villig til å fullføre det man har startet på.


Even Fjelde er ferdig med lærlingtiden sin i oktober 2014, men ikke ferdig med utdannelsen sin, for da skal han ta to år på Teknisk fagskole. Drømmen er å få fagbrev som motormann å stige i gradene og få sertifikat M1 som da er maskinsjef.

Even er ennå ung, men har ambisjoner og jeg har all tro på at han kommer til å lykkes. Som et tips til alle ungdom vil han si at om du er skolelei, er det ikke så mye å gjøre med det, for papirer må man ha om man vil komme noen vei her i verden. Man må ha papirer på alt. Det er bare å stå på, for en dag har du gjennomført det du startet med.
Even Fjelde er ennå ung, men han har store ambisjoner og vi ønsker han lykke til videre med utdannelsen.

3 kommentarer:

  1. Det er jo fint at noen vil reise til sjøs ennå. Men det hadde kansje ikke vært så dumt å nevne hvilke rederi og navne på skipet som vill gjøre jobben å lære opp ungdommen.

    SvarSlett
  2. Høegh LNG - Arctic Lady. Høegh har mangen båter og har mange lærlinger tilsammens å lære opp :)

    SvarSlett